Ondanks dat we een midweek weg waren, gingen onze zakelijke afspraken gewoon door. Geweldig dat we met elkaar op pad zijn in Zeeland, waarvan we met vieren deze super workshop van Perris Cosmetics konden volgen. Dit prachtige merk is meer dan de moeite waard om even bij stil te staan. Niet alleen de geuren, maar ook de huidverzorging is echt een aanrader voor iedereen om te ontdekken.
Petra Jeanty van der Spek werkte sinds 2014 als accountmanager voor het dochterbedrijf IPD van de Perris Group uit Monaco. Haar taak was om drie niche merken in de Benelux op de kaart te zetten en dat heeft ze met veel plezier en succes gedaan. Daarvoor was ze mede-eigenaar van een re-integratiebedrijf en heeft daarna een eigen kledingzaak gehad, maar de beautywereld bleef altijd trekken. “Ik heb wel altijd iets met de beautybranche gehad. Ik heb o.a. voor Christian Dior en La Prairie gewerkt en in een Chanel Salon, had er altijd al wel affiniteit mee en ben ook schoonheidsspecialiste. Dus het was voor mij een logische stap om weer binnen deze branche te gaan werken”. Omdat ze haar droom om weer voor zichzelf te beginnen niet uit haar hoofd kon zetten, trok ze bijna een jaar geleden de stoute schoenen aan in een gesprek met Gian Luca Perris. “Ik zei, ik heb dit nu zes jaar gedaan, vind de merken nog steeds fantastisch, maar het wordt tijd om verder te kijken. Ik zou graag zelf distributeur willen worden, zou dat tot de mogelijkheden behoren?”
Lang verhaal kort, in september 2020 was haar eigen bedrijf, Prestige Cosmetics Benelux, met toestemming en medewerking van de Perris Group een feit. Zij is de bevlogen distributeur van het Zwitserse skincare merk Perris Swiss Laboratory, de mooie geuren van Perris Monte Carlo en van het historische Franse Parfumhuis Houbigant Paris. Een eigen bedrijf geeft haar ook de vrijheid om andere merken toe te voegen aan haar assortiment. Zo kwam Petra in contact met het Italiaanse trendy self tan en sun scare merk That’So en heeft ze als agent haar portfolio met dit merk uitgebreid. “Mooie vegan en huidvriendelijke (ook dermatologisch geteste) producten, die heel aangenaam en breed toegankelijk zijn en er ook heel hip uitzien”.
Perris Group
De Perris Group gevestigd in Monaco is in 1981 opgericht door Michele Perris vanuit zijn passie voor huidverzorging en geuren. Het is een familiebedrijf dat wereldwijd in meer dan 37 landen opereert en daarnaast nog eens zaken doet met 60 landen wereldwijd.
Perris Monte Carlo Fragrances
Dit niche parfummerk bestaat sinds 2011 en heeft inmiddels vier verschillende collecties: Gold, Grasse, Italy en Black en omvat 21 verschillende geuren. Bij elke geur wordt gebruik gemaakt van de meest edele grondstoffen. De parfums bevatten hoge parfumconcentraties en zijn ook goed te ‘layeren’. Leuk om te weten is dat het goudkleurige logo uit vier 4 P’s bestaat, een P voor elke telg van de familie. Eén van die telgen, Gian Luca Perris (Petra’s voormalig leidinggevende in Monaco), is de creative director en onder andere verantwoordelijk voor het ontwikkelen van de Perris Monte Carlo parfumcollectie. Hij creëerde Perris Monte Carlo om terug te gaan naar het hart van de parfumindustrie. De focus op de parfumgeuren zelf in plaats van op de marketing van de merknaam. De passie voor het terugbrengen van de ware kunst van de parfumerie is het geesteskind van dit mooie label. Zijn missie is om de beste grondstoffen van over de hele wereld samen met traditie en moderne innovatie met elkaar te verweven, om zo de unieke geuren van Perris Monte Carlo te creëren. En het ‘sprookje’ begon met de mooie geuren uit de Gold Collection.
Gold collection
De vier geuren uit de Gold collection hebben allen een goudkleurige verpakking. Ze zijn speciaal ontwikkeld op verzoek van een sjeik uit Saoedi-Arabië. Hij vroeg zijn vriend Gian Luca Perris een aantal geuren te ontwikkelen met ingrediënten die zo kenmerkend zijn voor zijn land: musk, amber, patchoeli en oud.
Musk Extrême, Essence de Patchouli, Ambre Gris en Bois d’Oud.
Grasse collection
De Grasse collection kemerkt zich door de eenvoud en puurheid aan ingrediënten, zoals lavendel, jasmijn, meiroos en mimosa. De collectie is een eerbetoon aan de regio’s van Grasse. De Franse parfumeur Jean-Claude Ellena, bekend van parfums als First van Cleef & Arpels en Terre d’Hermès van Hermès, ontwikkelde samen met Gian Luca deze collectie.
Jasmin de Pays, Rose de Mai, Mimosa Tanneron en Lavande Romaine.
Italy collection
Deze collectie (fris en fruitachtig) bestaat ook uit vier verschillende parfums, is volledig gewijd aan de citrus en is ontwikkeld als eerbetoon aan de zogeheten ‘citrusfamilie’. De in Capua wonende familie wist sinds 1880 als eerste essentiële oliën uit citrus te extraheren. De geur Arancia di Sicilia, met als hoofdingrediënt bloedsinaasappel, won in 2019 de prijs voor ‘beste artistieke parfum in het niche segment’, door de Accademia del Profumo in Italië. Cedro di Diamante, Mandarino di Sicilia, Bergamotto di Calabria en Arancia di Sicilia.
Black collection
De Black collection bestaat uit negen geuren. Deze zijn vernoemd naar bijzondere plaatsen waar Gian Luca is geweest tijdens zijn reizen. De Black Collection bevat van alle collecties de meest uitgebreide geurcomposities.
Oud Imperial, Rose de Taif, Patchouli Nosy Be, Ylang Ylang Nosy Be, Absolue d’Osmanthe Santal du Pacifique, Tubéreuse Absolue, Cacao Azteque en de laatst uitgebrachte geur Vanille de Tahiti.
Adviesprijs: 50ml €95 – 100ml €145 || te koop bij luxe parfumerieën en Ici Paris.
Vers van de pers: na de zomer wordt een heerlijke 22e geur aan de collectie toegevoegd. We houden je op de hoogte.
House of Houbigant Paris
De geschiedenis van dit niche parfummerk leest als een sprookje. In het House of Houbigant hebben sinds eeuwen hun parfumeurs baanbrekende ontdekkingen gedaan in de formulering van parfums die voor altijd een revolutie teweeg hebben gebracht in de manier waarop parfums zijn opgebouwd. Het is niet overdreven om te zeggen dat zonder het House of Houbigant de parfumerie niet zou bestaan.
Het begon allemaal met een mand met bloemen. Op een dag in 1775 in Parijs hing een jonge man, Jean-Francois Houbigant, een handgeschilderd bord van een mand met bloemen boven zijn winkeltje in de rue du Faubourg Saint-Honoré. Vanaf het begin vonden zijn geuren de weg naar het koningshuis en de adel. Houbigant leerde de vrouwen aan het hof van Versailles hoe zich te parfumeren.
Toen Marie-Antoinette in 1793 door guillotine werd geëxecuteerd, droeg ze 3 flesjes Houbigant parfum in haar corsage om haar kracht te geven. En de geuren reisden zelfs in de campagnekist van Napoleon mee. Ook wijlen Lady Diana, Princess of Wales, was een absolute fan van Houbigant Paris. Haar favoriete geur was Quelques Fleurs L’Original, een super vrouwelijk en sophisticated parfum, welke zij droeg tijdens haar huwelijksdag.
Al op jonge leeftijd gefascineerd door de wereld van parfums, begint Michele Perris te werken met enkele van de meest prestigieuze bedrijven in de geur- en cosmetische industrie. Zo ontmoet hij in 1973 de laatste telg van de familie Houbigant waar hij als adviseur werkzaam is. Door de jarenlange samenwerking ontstaat er een vriendschap tussen de twee mannen, dus wanneer Michele in 1981 zijn bedrijf lanceert, distribueert hij ook het merk Houbigant Paris. Jaren later moet de eigenaar van Houbigant om gezondheidsredenen de merken verkopen en
sindsdien heeft de familie Perris er een erezaak van gemaakt om de historische merken ooit weer samen te brengen onder eigen paraplu.
Sinds 2005 slaagden ze erin om de naam Houbigant voor de geur- en cosmeticamarkt te krijgen. Vanaf dat moment hebben zij deze weer op de kaart gezet met alle respect en prestige dat het merk verdient.
Adviesprijs: 50ml €95 – 100ml €150 Collection Privée 100ml €185 || te koop bij luxe parfumerieën en Douglas online.
Perris Swiss Laboratory
Het skincare merk richt zich op alle huidtypen en specifiek op de gevoelige, kwetsbare huid. De Zwitserse fabriek met laboratorium (Micro Sphere) waar de Perris Group mede-eigenaar van is hanteert een specifieke farmaceutische technologie die wordt gebruikt bij de vervaardiging van de hoogwaardige skincare producten. Alle producten bevatten minimaal 95% natuurlijke
ingrediënten en zijn vrij van parabenen, siliconen, minerale oliën en synthetische geur- en kleurstoffen. De huidverzorgingsproducten zijn vegan en vallen onder de categorie Cosmeceuticals en Clean Beauty. Alle producten geven een direct resultaat. De parel van Perris Swiss Laboratory is de Skin Fitness peeling, een product voor dagelijks gebruik en met een heerlijke, zachte geur van heliopoeder. De vier soorten peelings werken liftend, verstevigend, rimpel verminderend en zorgen onmiddellijk voor een stralende huid en een gezonde glow.
1. Peeling soft: voor alle huidtypen maar vooral voor de dunne, droge en/of gevoelige huid. Deze peeling verzacht, verfijnt en lift de huid voor een frisse, stralende teint.
2. Peeling medium: voor de alle huidtypen inclusief de gevoelige huid. Deze peeling verzacht, verfijnt en lift de huid voor een frisse, stralende teint. De korrel van deze peeling is grover dan die van de peeling soft maar heeft dezelfde werking.
3. Lift peeling lightening: voor alle huidtypen met hyperpigmentatie. Deze peeling helpt donkere vlekken te voorkomen en te corrigeren voor een helderder en stralender uiterlijk. Ook geschikt voor de handen.
4. Peeling purifying: voor de gecombineerd tot vette en gevoelige huid. Deze peeling maakt de huidstructuur glad, vermindert de talgproductie, werkt ontstekingsremmend en verhelderend en gaat imperfecties tegen.
Gebruik Peeling:
Breng een kleine hoeveelheid (1 cm) aan op de natte gereinigde huid van je gezicht, nek en eventueel decolleté. Masseer zachtjes gedurende 1 tot 2 minuten en spoel af met water. De peeling kan ook worden aangebracht rond de contourgebieden van lippen en ogen (enkel de soft en de medium) waar fijne lijntjes en diepere rimpels voorkomen. Gebruik het eenmaal per dag voor een direct gladdere look, als vast onderdeel van je ochtend- of avondroutine.
Adviesprijs: €95 || te koop bij luxe parfumerieën en Ici Paris.
Petra’s favorieten
“Mijn favoriet van de skincare is ons star product: de peeling en daarnaast het mask serum. Van Perris Monte Carlo is Santal du Pacifique mijn ‘signature’ parfum. Een beetje poederachtig maar tevens warm en houtachtig met o.a. santal (santalhout) en cederhout. Maar ook de nieuwste geur Vanille de Tahiti, een hele zachte vanillebloem, dus niet de geur die je in de keuken vindt, is zo’n mooie en heerlijke geur. Van Houbigant is het echt Quelques fleurs Jardin Secret, fris en bloemachtig. En tot slot van de Collection Privée, Mon Boudoir, een oriëntaalse geur, met o.a. amber, jasmijn, rozen, musk en patchoeli. Maar het betekent niet dat ik de overige parfums minder mooi of minder lekker vind”.